Wieści z frontu – zmiany na Early oraz Late

Battlefront zrzucił bombę w ten czwartek. No dobrze nie mam na myśli dosłownie BOMBY, ale wieści jest mnóstwo. Od czego by tu zacząć? Duże zmiany w ogólnych zasadach grania na Early oraz Late m.in. artylerii, lotnictwa, dużych jednostek itd.

wUFn861

BOOM… i mamy duże zmiany.

 

Refundacja” punktów za utracone teamy

Z przejściem na Czwartą Edycję z gry odpadło nieco modeli – dowódcy jednostek dział, sztaby w bateriach dział, nadmiarowi obserwatorzy itp. Battlefront zdecydował o wielkiej obniżce kosztów plutonów zgodnie z podanymi nieistniejącymy teamami.

refundacja

Przykład: szwadron polskiej kawalerii Fearless Veteran w ramach swojej listy organizacyjnej utracił 2 teamy. Oznacza to, że teraz będzie kosztował jako jednostka 50pkt mniej

Na tym przykładzie jesli pluton niemieckiej artylerii Confident Veteran składał się z dowódcy Rifle, sztabu, obserwatowa i 4 dział 10,5cm kosztował 215pkt to teraz składając się z samych dział i obserwatora kosztować będzie 195pkt.

 

To zdecydowana poprawa balansu gry zwłaszcza dla kompanii, które wyraźnie odchudzono jak brytyjskie baterie artylerii, szwadrony polskiej kawalerii itp. Ogólnie oznacza to, że do dyspozycji mamy de facto więcej punktów, bo dla niektórych jednostek oznacza to znaczne zmiany punktowe (wspomniany polska kawaleria z września 1939 dostała na start obniżkę o bagatela 50-100pkt).

Zmiana ta ma jednak i swoją ciemną stronę. Bardziej skomplikowane zrobiło się konstruowanie rozpiski, bo teraz musimy pamiętać o refundowanych kosztach ze zaginione w akcji team’y. Zapewne z czasem zaktualizowane zostaną listy armii m.in. na Forces of War, ale posiadacze książek papierowych będą musieli pamiętać o niuansach we własnym zakresie.

Wyrazy współczucia trzeba też skierować do organizatorów turniejów, którym sprawdzenie rozpisek graczy zajmie też dłuższą chwilę.

The_Simpsons_3049738b

Odejmę medianę od pierwiastka z kosztu tego plutonu Paków40, minus za koszt staff teamu w pamięci i będę miał elegancką rozpiskę.

 

Lotnik! Kryj się!

Gry na okres Early i Late pokazały dwie rzeczy – samoloty z bombami są bezużyteczne (czołgu nie zniszczy, a z piechota lepiej poradzi sobie artyleria), a te z działkami dużego kalibru szaleją po polu bitwy niszcząc wszystko na swojej drodze. Na pierwszy plan wysuwały się tu He129B3 oraz Sturmovik, które polowały na ciężkie czołgi i niejeden Tygrys Królewski padł ofiarą tych samolotów.

Battlefront zareagował na ten brak balansu i w ten sposób mamy bardziej zrównoważone statystyki broni.

lotnik

By zrozumieć skalę zmian skonfrontujmy naszych lotników z dwoma standardowymi dla nich celami pancernymi:

  • Tygrysem Królewskim (pancerz boczny 8; standard dla czołgu ciężkiego) i
  • T-34 (pancerz boczny 5; standard dla czołgu średniego)

AT15 charakterystyczne dla He129B3 spadło do AT11 – to nadal wystarczające, by zniszczyć czołg średni oraz dostatecznie duży AT by zagrozić czołgom ciężkim. Na marginesie dodam tylko, że He129B3 nosił pod brzuchem de facto działo Pak40 mające AT12 😉

AT12 Sturmovika spadło do AT9 – da radę zniszczyć np. Panterę, ale już działka nie poradzą sobie z czołgami ciężkimi.

Zauważalny w tabelce jest brak AT11 znany z późnowojennego Stukasa – to zapewne przeoczenie, bo dziwne by było gdyby działko 37mm miało taką samą wartość penetracji pancerza jak półautomatyczna armata 75mm (He129B3). Można jedynie przypuszczać, ale wartość przeciwpancerna spadnie zapewne do AT9.

AT9 z He129 spada do 7, a to już stawia go w kategorii słabych broni przeciwpancernych (choć nadal da radę przeciwko czołgom niemieckim w stylu Panzer IV lub amerykańskimi Shermanami).

Zmienia się też szybkostrzelność broni – uzależniona jest ona od wartości pokazanej w statystyce danego samolotu. De facto KMy, He129 oraz Rudel w Stukasie zyskują ROF3, ale największy łowca czołgów He129B3 ma zaledwie jeden strzał.

Modyfikacji uległy też statystyki bomb i rakiet noszonych przez samoloty. Do tej pory wartość była mniej niż mizerna – z trudem można było zniszczyć czołg średni, a zniszczenie ciężkiego pojazdu pozostawało w sferze marzeń. Teraz większość bomb (z wyjątkiem wczesnowojennego Stukasa) ma AT4, firepower 2+), a rakiety dostały AT5, firepower 3+. Teraz już można walczyć z wrogimi czołgami

Zmiany, zwłaszcza dla działek samolotów są zdecydowaną zmianą, może nawet zbyt dużą (przynajmniej w mojej opinii o 1 punkt AT za dużo), ale czas pokaże co BF z tym zrobi.

maxresdefaultlll

Odwieczna walka pocisku z pancerzem – edycja lotnicza

 

 

Artyleria rakietowa – too good to be true

Ostatnie turnieje (m.in. w Warszawie) pokazały, że gracze prowadzący Niemców biorą Nebelwerfery jako domyślną artylerię. W trzeciej edycji była to opcja dobra i tania. Z przejściem na czwartą edycję “rakietówa” jedynie zyskała, więc stała się z dobrej i taniej lepsza i tania.

Za dobrze być nie może, więc BF nieco spiłował możliwości artylerii rakietowej – zachowa ona swoją podstawową wartość firepower znaną z arsenałów danych nacji. Zmiana niewielka, ale na pewno poprawiająca zbalansowanie gry szczególnie, że artyleria rakietowa sporo zyskała mają możliwość robienia Repeated Bombardment.

Stuka zu Fuss

Samobieżna “Krowa” stała się bronią jednorazowego użytku. W sumie logiczne.

gdy-krowa-ryczy

 

Deep reserves dopasowane do poszczególnych okresów

Deep reserves – w skrócie: do rezerw ma pójść wszystko o pancerzu przednim 3 lub więcej poza jednym plutonem. To rodziło problemy: na Early to praktycznie nie działało (standardem jest pancerz 1 lub 2 z przodu), a na Late działało za bardzo (w rezerwy łapały się też niszczyciele czołgów M10 oraz Pumy).

Teraz każdy okres będzie miał swoją wersję tej zasady dopasowaną do okresu:

  • Early – ograniczenie obejmuje jednostki z pancerzem GÓRNYM 1 lub więcej
  • Late – ograniczenie obejmuje jednostki z pancerzem PRZEDNIM 4 lub więcej

Dzięki temu na Early zasada ta realnie oddziaływuje na plutony czołgów, a na Late można wystawić nieco cięższe pojazdy.

Proste i logiczne

200_s

Mina KAŻDEGO gracza gdy rezerwy uporczywie nie chcą wyjść…

 

 

Bloby piechoty dostają po łapkach

Nowe zasady zdawania morale bardzo wypromowały granie dżzymi jednostkami piechoty. Zwłaszcza zyskali na tym Sowieci wystawiający duże formacje piechoty.

Dla zbalansowania tego stanu rzeczy od tej pory jednostki sowieckie (poza tymi o statusie Hero) oraz późnowojenne polskie (tu chodzi głównie o LWP z listy armii Batalionu AK), które wyjściowo składają się z więcej niż jednego plutonu (czyli nie wystawiasz ich w minimalnych stanach osobowych) są trafiane bazowo na 2+.

To dość znaczna zmiana, bo oznacza, że Sowietów dużo łatwiej powstrzymać w ataku i przycisnąć ogniem w obronie. Jednocześnie nie zmienia to faktu, że takiego bloba Sowietów bardzo trudno złamać jako jednostkę.

blob

Po czym poznać kogoś grającego Sowietami?

Przychodzi z trzema walizkami modeli zamiast jedną…

 

Hen and Chicks, czyli nowa jakość sowieckiej myśli pancernej

Kolejna duża zmiana dla Sowietów – podobnie jak w przypadku piechoty ich duże jednostki będą łatwe do trafienia (na 2+), ale w zamian znikła im kara za strzelanie po ruchu.

Zmiana to zmienia nieco balans sowieckich sił pancernych – wzrosła ich zdolność ofensywna, ale spadła defensywa. Ciekawa to modyfikacja nie powiem i zobaczymy jak wyjdzie ona w praktyce. Warto zwrócić uwagę, że nowy Hen and Chicks nie działa na jednostki dział samobieżnych.

polandball

Dziadek Wołodia mówił: najlepszą obroną jest atak!

 

Sowieci na Early

Powyższe zmiany niewiele obchodziły jednostki Sowietów na early, którzy w większości i tak byli trafiani na 2+. W związku z tym dostali oni mniej punktów na budowanie armii.

rusek

Jednostki transportowe

Plutony transporterów w V4 są samodzielnymi jednostkami. Przynajmniej były i to rodziło problem. Problemem nie było kilka transporterów opancerzonych u Niemców, które biegały samopas. Gorzej się robiło gdy na stole pojawiało się 12 sowieckich transportów M3, każdy z 0,5 calowym kmem, a wszystkie one miały wsparcie wielkiej baterii artylerii.

Transportery wyrywały do przodu i hasały po polu bitwy de facto mając w poważaniu jednostkę, którą transportują.

Well… not anymore…

Od teraz dowódca sekcji transportowej musi kończyć swój ruch w 6 calach od dwódcy swojej macierzystej jednostki. Sens i logika wraca na pole bitwy dzięki tej korekcie

Ogromne zmiany w zasadach poszczególnych jednostek. Czy na stałe, przekonamy się – Battlefront zachęca do testowania i wyrażania swoich opinii o zmianach.

Z jednej strony cieszy to, że polityka firmy nie jest z kategorii “wydaj i zapomnij”. System na bieżąco się zmienia, firma reaguje na głosy graczy. To wielki plus. Zresztą wpisuje się to w politykę i innych wydawców, którzy traktują swoją grę jako rozwijający się organizm wymagający uwagi.

Z drugiej strony wprowadzone zmiany mocno komplikują sytuację dla początkujących graczy. Nikt nie chce, by wchodząc w system musiał mieć podręcznik, erratę do niego, errarę erraty, a do tego dodatkowy podręcznik z extra zasadami (słynny casus Ogniem i Mieczem 😉 ). Miejmy nadzieję, że zapowiadany na początek przyszłego roku nowy zestaw startowy na okres Late War będzie w sobie zawierał już podręcznik kompletny z dopucowanymi, zerratowanymi zasadami.

uLo7Fek

Battlefront wprowadzając zmiany w zasadach niektórych walnie niczym obuchem 😉

Pamiętajcie, że zasady te są na etapie dopracowywania i mogą
ulec zmianie. Jeśli chcecie pomóc poprawić FoW i wyrazić swoją 
opinię po grach na nowe zasady to możecie to zrobić pod tym 
adresem:
http://www.flamesofwar.com/Default.aspx?tabid=126&afv=topicsview&aff=3

Plik pdf ze zmianami znajdziecie tu:
http://www.flamesofwar.com/Portals/0/Documents/RulesUpdateSep2017/RulesUpdateSeptember2017.pdf
Ten wpis został opublikowany w kategorii Newsy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *