TANKS i Ty – Brytyjczycy

Wracamy do tematu opisu poszczególnych nacji w TANKS.

Łapci zatem Wasze filiżanki z herbatą, talerzyki z rybą i frytkami to oto wybija five o’clock, a my opisujemy być może najtrudniejszą w prowadzeniu nację jaką są Brytyjczycy 🙂

mkfilxjOh Lord, my God – it appears this picture has 200% of britishness…

Czemu jednak w mojej opinii siły brytyjskie są najtrudniejsze w prowadzeniu w TANKS? Cóż…

Zasada specjalna nacji

Brytyjczycy dysponują zasadą Semi-indirect fire. Pozwala ona zachować jedną kość kiedy decydujemy się na przerzut z tytułu strzelania z pozycji nieruchomej.

Zasada ta jest… mocno średnia (przynajmniej w mojej opinii).

Po pierwsze wymaga od czołgu nie ruszania się. Ogólnie decyzja o braku ruchu to materiał na osobny artykuł (który pewnie za jakiś czas się pojawi), ale ogólnie rzecz ujmując wiąże się z potencjalnymi dodatkowymi obrażeniami (tak u siebie jak i u wroga) oraz przywiązaniem do danego miejsca. Pierwsza rzecz nie byłaby problemem gdyby pojazdy brytyjskie dysponowały dużą żywotnością, ale niestety podstawowy Sherman na 4 życia, a najlepszy z czołgów tej nacji – Comet – raptem 6 (innymi słowy, puki co poddani Elżbiety II nie mają czołgu ciężkiego, ale wielu z niecierpliwością czaka na Churchille 😉 ). To nie dużo i brak 1 lub 2 kostek obrony może decydować dla takich pojazdów o życiu lub śmierci. Druga kwestia to brak ruchu sam z siebie – jeśli ma się niską inicjatywę i podejmie się decyzję o braku ruchu to przeciwnik może albo się ruszać się tak by angażować Twój jeden czołg na raz [brak celów = zasada się marnuje]. Posiadanie wysokiej inicjatywy wymaga natomiast posiadania albo czołgów lepszych albo konkretnych ulepszeń.

Po drugie zasada daje nam raptem jedną kostkę zachowaną przed przerzutem. To nie jest jedna więcej jak przy zasadzie Sowietów ani jedna mniej przy obronie wroga jak przy zasadzie Amerykanów. To też nie dodatkowy ruch jakim dysponują Niemcy. Nie dostajemy nic ekstra, jesteśmy raptem nieco lepsi w tym co każdy (a pamiętajmy, że nadal uzależnieni jesteśmy od rzutu kostkami…).

Jak zatem Brytyjczycy mają sobie radzić mając tak przeciętną zasadę? Osobiście widzę używanie sił Brytyjczyków (koncentrując się na wykorzystaniu ich zasady specjalnej) jako łowców trafień krytycznych. Kością jaka ma zostawać w puli przed przerzutem powinna być 6tka dająca krytyka i właśnie krytykami Brytyjczycy muszą zabijać przeciwnika.

Pamiętajmy – są krytyki lepsze i gorsze, ale „podstawowym” wynikiem jest Lucky Hit dający po prostu 2 obrażenia. Niby to niewiele ale wystarczą 3 takie szczęśliwe trafienia by pożegnać jeden z najlepszych czołgów czyli Panterę.

No dobrze, ale jaki sprzęt mają na podorędziu Brytyjczycy?

Sherman V

tanks07-03

Poczciwy Sherman – tani… i to w zasadzie tyle co można o nim powiedzieć.

15 punktów to rzeczywiście niewysoki koszt, ale pojazd ten ma tylko 4 punkty żywotności co sprawia, że można go bez większego trudu wyeliminować jednym strzałem (zwłaszcza jeśli czołg ten stanie nieruchomo). Inicjatywa 5 też nie porywa za bardzo – jasne, to więcej niż bazowego T-34, ale tetka ma punkt żywotności więcej oraz stosunkowo lepszą zasadę specjalną.

Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli chcesz pójść w masę i mieć punkty na jakieś ulepszenia to Sherman V musi zostać Twoim przyjacielem 🙂

Sherman Firefly

tanks07-02

Kiedy trzeci raz w ciągu tygodnia uciekasz z płonącego Shermana, bo jakiś zakichany Tygrys ma pancerz nie do przebicia dla Twojej słabej armatki wiesz… że czas na Firefly’a.

Sherman Firefly to kosztem 6 punktów lepsza armata i pancerz oraz jedno mniej miejsce na załogę, czyli całkiem niezły interes. Suma 21 punktów jest optymalna jak na średniej jakości pojazd. Gdyby miał nieco lepszą inicjatywę mógłby on wręcz błyszczeć, ale to da się osiągnąć kilkoma ulepszeniami.

Skoro przy wysokiej inicjatywie jesteśmy…

Cromwell

tanks08-02Cromwell to as jeśli chodzi o prędkość oraz inicjatywę. On oraz jego następca – Comet – mogą na prawdę błyszczeć jeśli chodzi o korzystanie z brytyjskiej zasady specjalnej.

Za niewygórowane 23 punkty dostajemy czołg z niespecjalnym działem, przyzwoitą żywotnością oraz niesamowitą wartością inicjatywy na poziomie 8 (!). Inicjatywa 8… z bazy! Dla takich Sowietów to wartość, którą osiągają po wykupieniu wielu ulepszeń, a tu mamy ją w cenie – to robi wrażenie. Dzięki temu Cromwell może poświęcić niewiele punktów (lub wręcz wcale) na ulepszenia inicjatywy i skoncentrować się na ulepszeniach ofensywnych i defensywnych.

Jakby tego było mało jest to również czołg szybki więc zależnie od potrzeby możemy lepiej strzelać z pozycji nieruchomej (dzięki zasadzie specjalnej) albo błyskawicznie skrócić dystans do przeciwnika by atakować go od boku.

Comet

tanks09-02

Comet to brytyjska górna półka – największa żywotność, niezłe działo, wysoka inicjatywa. 29 punktów czyni go nieco drogim w porównaniu z Cromwellem, ale jest to gigantyczny przeskok w stosunku do Shermanów.

Podobnie jak Cromwell dysponowanie wysoką inicjatywą przyda się przy rozważaniu ostrzału z pozycji nieruchomej i podobnie jak Cromwell czołg ten jest szybki. Taki czołg wsparty np. dwoma Cromwellami może zrobić na prawdę sporo zamieszania.

Achilles

tanks-achilles-3

Na koniec nowinka z drugiej fali dodatków do TANKS.

Pierwszy raz widzimy tu jednostkę dysponująca zasadą Cautious, która w przypadku niszczycieli czołgów wielokrotnie może decydować o życiu i śmierci. De facto jakikolwiek bardziej skuteczny ostrzał eliminuje z gry pojazd o żywotności na poziomie 3 więc możliwość wystrzelenia i odskoczenia jest wyjątkowo wskazana.

Co więcej, M10 pozwala na zastosowanie kilku sztuczek. dysponując najmocniejszą siłą ognia spośród pojazdów brytyjskich można stać nieruchomo i strzelać wykorzystując zasadę specjalną Semi-indirect Fire, a potem schować się przed przeciwnikiem (czyli win-win situation 🙂 – zadajesz poważne straty samemu ich nie ponosząc). Ryzykanci mogą też pokusić się o kawaleryjską szarżę podjeżdżając do przeciwnika, ostrzeliwując go z bliska (i najlepiej z boku), a następnie odskakując poza bliski dystans (warto tu zwrócić uwagę, że dzieki podjechaniu z ruchem 2 oraz odskokowi M10 będzie mieć łącznie 3 kości obrony z tytułu swojej mobilności).

Niektórzy ten pojazd pokochają, inni nigdy się do niego nie przekonają.

A może tak parę rozpisek na dobry początek?

Pluton Gwardii

Sherman V - 15pkt
+ Dead-Eye Gunner - 3pkt
+ Improvised Armour - 2pkt

Sherman V - 15pkt
+ Concrete Armour - 3pkt

Sherman Firefly - 21pkt
+ Super-velicity Shot - 2pkt
+ Racing Driver - 2pkt
+ Camoulflage Netting - 4pkt

Sherman Firefly - 21pkt
+ Precise Commander - 4pkt
+ Sharpshooter Gunner - 5pkt
+ Sandbag Armour - 3pk

Wielu graczy Flames of War rozpozna taki układ plutonu – 2 Shermany i 2 Firefly’e to klasyczny układ mocno późnowojennego brytyjskiego pododdziału pancernego np. Gwardii. Ten układ rozpiski stawia na siłę ognia oraz obronę – inicjatywa stoi tu na drugim miejscu.

Shermany V mają starać się zadać przeciwnikowi straty w czasie kiedy będzie on zajęty jakże niebezpiecznymi Firefly’ami. Jeden czołg tego typu został przygotowany głównie do korzystania z zasady specjalnej Brytyjczyków – specjalna amunicja, wyższa inicjatywa oraz wzmocniona obrona przy strzale z pozycji nieruchomej powinna pozwolić maksymalnie wykorzystać zasadę specjalną. Drugi Firefly to bardziej lotny odwód – sprawdzi się zarówno w ruchu jak i jako jednostka wsparcia ogniowego.

Szybcy jak błyskawica

Cromwell - 23pkt
+ Extra Ammunition - 3pkt
+ Liquid Courage - 1pkt

Cromwell - 23pkt
+ Bloodthirsty Gunner - 3pkt
+ Superb commender - 2pkt

Comet - 29pkt
+ Super-velicity Shot - 2pkt
+ Super-velocity Shot - 2pkt
+ Dead-Eye Gunner - 3pkt
+ Resourceful Loader - 1pkt
+ One Foot on The Ground (doctrine) - 4pkt
+ Camouflage Netting - 4pkt

Cromwelle spełniają tu rolę grupy manewrowej – mają podjechać blisko i uderzyć mocno. Liquid Courage na jednym de facto dałem dla zmyłki tak, by oba czołgi miał po dwie karty ulepszeń (wtedy przeciwnik nie będzie wiedział w co tak na prawdę celować).

Prawdziwym potworem jest tu jednak Comet, który korzysta z jednej z kart doktryn.

upgrade-4-onefootontheground

To oraz siatki maskujące sprawiają, że nawet nie ruszając się Comet ma aż 3 kości obrony. Wow, to robi wrażenie. Do tego aż dwie karty amunicji skupiające się na jak najlepszym wykorzystaniu zasady specjalnej Brytyjczyków.

No i nie zapominajmy, że gdy strzał z pozycji nieruchomej się będzie już efektywny Comet zawsze może ruszyć do przodu by szybko nawiązać kontakt bojowy z przeciwnikiem.

Podsumowanie

Brytyjczycy na pewno nie są najłatwiejszą nacją do grania, ale mają w zanadrzu kilka bardzo dobrych czołgów oraz, jak to zwykle u Brytyjczyków, parę asów w rękawie, które bardzo niemile mogą zaskoczyć przeciwnika 😀


To tyle w tym roku. W następnym artykule poświęconym TANKS zajmiemy się Amerykanami. Wszystkim graczom TANKS, Flames of War oraz Team Yankee życzę sukcesów w nadchodzącym roku 2017.

 Kubbek

Ten wpis został opublikowany w kategorii Dla początkujących, TANKS. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz