TANKS i Ty – Sowieci

Pora na drobną zmianę klimatu 🙂

Flames of War to starcia całych kompanii czołgów i piechoty. Pełne nawał artyleryjskich, ataków lotnictwa, dymu spowijającego pole bitwy. Jest epicko!

Czasem jednak człowiek potrzebuje czegoś bardziej kameralnego, tak na pół godzinki, gdzie każdy model się liczy. I po to mamy TANKSy 🙂 , a dzisiaj porozmawiamy sobie o siłach wielkiego czerwonego Brata.

rehergewrgdegrfWojnę wyssałem z mlekiem matki –  rzekł Iwan

 Sowieci mają dostęp do dość szerokiego spektrum czołgów – od niepozornych T-34/76 po kolosy takie jak IS-2. Po kolei zatem:

T-34

tanks10-02

Poczciwa Tetka nie wydaje się niczym porywać: niska inicjatywa (co generalnie jest bolączką Sowietów), niewielka siła ognia…

T-34 błyszczy jednak kiedy połączymy ze sobą zdolność Fast pozwalającą na wykonanie do trzech ruchów, Coordinated Fire, dość wysokie 5 punktów życia oraz… koszt. Raptem 18pkt pozwala na wystawienie plutonu aż 5 takich czołgów, które mogą szybko skrócić dystans, zalać atakujących mnóstwem pocisków, a jednocześnie ponosić niewielkie straty z tytułu swojej mobilności. Hasłem tego czołgu jest „nie możesz być silny? bądź szybki”

T-34/85

tanks10-03Starszy brat to zawsze dobra odpowiedź gdy gnębią Cię w szkole 😉 Tak też jest z T-34/85 – 7 pkt droższy od poprzednika, ale przyznać trzeba, punkty te zostały nieźle zainwestowane. Dzięki nim mamy dodatkową kość ataku oraz inicjatywę lepszą aż o dwa punkty. Maszyna ta to moim zdaniem dobry wybór dla początkujących – jest podobnie uniwersalna jak podstawowy T-34, ale wyższa inicjatywa oraz siła ognia wybaczą błędy, które mogłyby pogrążyć podstawową Tetkę

IS-85

tanks12-03

Czołgi ciężkie w TANKS to jeżdżące fortece – zdarza się że przy dobrych rzutach nawet skoordynowany atak czołgów średnich nie podoła jednej takiej bestii. Nie ma sensu zajeżdżać go od boku, pozostaje stawianie na siłę armat. IS-85 jest gdzieś pomiędzy czołgiem ciężkim a średnim – jak na pojazd z zasadą Heavy Tank ma znośną inicjatywę oraz siłę ognia. 8 punktów życia oraz bazowe 2 kostki pancerza sprawiają, że szybko z polem bitwy się nie pożegna. Czy jest to jednak czołg dobry?

Jeden rabin powie tak, inny powie nie…

Jeśli T-34/85 to dla Ciebie za mało to może dwa IS-85 plus np. T-34 Ci wystarczą (punktów życia na pewno nie zabraknie). W stosunku do T-34/85 tracimy jednak na inicjatywie i mobilności, a to mi przynajmniej nie bardzo odpowiada. Gdyby już brać czołg ciężki to musi to być dla mnie prawdziwa forteca z dużą siłą ognia. Przejdźmy zatem do kolejnego wehikułu.

IS-2

tanks12-02IS-2 – czołg o którego może rozbić się pół wrogiej armii. W statystykach niemal równie potężny co Super Pershing, ale znacznie tańszy 🙂 Po Coordinated Fire aż 7 kości ataku. SIEDEM! I to jeszcze przed wszelkimi ulepszeniami, załogami itd. Przy odpowiednim wyposażeniu może być on straszną bronią.

Niewątpliwie pojazd ten będzie budzić respekt i jeśli potrzebujecie czołgu który gdzieś pojedzie (np. stanie na obiekcie w scenariuszu King of the Hill), stanie i będzie prażył we wroga to znaleźliście stój idealny wehikuł. Jeśli wychodzicie z założenia, że jednak bardziej pasowałaby Wam walka dystansowa to sugerowałbym spojrzenie na ISU-122, który nie ustępuje ISowi wiele, a oszczędność w punktach jest znacząca.

 SU-85

tanks11-03Koszt T-34, a w zamian inicjatywa mniejsza o 1, atak większy o 1 oraz 1 mniej żywotności. Gdyby nie ten jeden mniejszy punkt życia to byłby to całkiem niezły pojazd. Bez tego jest mocno przeciętny. Być może stawiając na ilość można by wystawić kombinację 3 T-34 oraz 3 SU-85 i działać na zasadzie jednej grupy mobilnej (tetki) i jednej grupy ogniowej (SU), ale czy taka taktyka młota i kowadła zdałaby egzamin?

Pojazd ten może być ciekawym uzupełnieniem dla swojego następcy aktywując jego Coordinated Fire. Następcą tym jest…

SU-100

tanks11-02Jeśli Su-85 porównujemy do T-34 to SU-100 trzeba porównać do T-34/85, bo jest i co porównywać. SU góruje siłą ognia, żywotnością oraz obroną. Wystawiając natomiast ten pojazd można kompletnie zapomnieć o inicjatywie – wartość jeden sprawia, że niemal na pewno to działo samobieżne będzie się musiało ruszać pierwsze. Gdy przyjdzie do strzelania może być nieco lepiej dzięki paru sztuczkom takim jak Koordynator Radiowy, ale raczej trzeba przyjmować że ten pojazd będzie musiał grać tak jak mu przeciwnik zagra.

Czy jest to zatem zły wybór? Moim zdaniem nie i już wyjaśniam dlaczego.

To działo samobieżne to groźba – groźba ataku tak mocnego, że zada z dużą dozą prawdopodobieństwa trafienie krytyczne, które zdruzgocze wrogi czołg. SU nadaje  się więc idealnie do spychania przeciwnika z korzystnej dla niego pozycji np. osłon terenowych w obszar pod ostrzałem większej ilości Twoich jednostek. Załóżmy, że za budynkiem czai się wroga Pantera – generalnie budynki to największa zmora Sowietów o niskiej inicjatywie: pozwalają przeciwnikowi strzelać się pojedyńczo z Twoimi pojazdami przez co z zasady Coordianted Fire nici. Mając do dyspozycji SU-85 i SU-100 na jednym skrzydle oraz T-34/85 na drugim możemy zmusić Panterę do trudnego wyboru.

SU-100 i Su-85 można odważnie pchnąć do przodu, a T-34/85 dopaść rogu budynku z drugiej strony. Wraży Niemiec musi podjąć trudną decyzję – albo oderwać się od osłaniającego go budynku i walczyć już na otwartym terenie albo pozostać pod osłoną domku będąc jednak zmuszonym do walki z oboma działami samobieżnymi (odważny ruch SU uniemożliwił mu walkę 1:1).

SU-122

tanks13-03

Co gdyby jeszcze bardziej podpakować SU-100? Dać mu lepszą inicjatywę, by to działo samobieżne samo mogło ganiać przeciwnika, a nie tylko czekać na inicjatywę wroga? Wtedy dostaniemy ISU-122 – 32pkt to jednak spory koszt jak na tak niepewne usprawnienie (przy pewnych wydatkach działo to będzie miało 6 inicjatywy, a to… bazowa inicjatywa amerykańskich Shermanów…). Na niewiele więcej dostajemy choćby IS-85 z lepszymi parametrami, ale kto mówił o ściganiu się w wyścigu gdzie od początku jesteśmy na straconej pozycji – punkty można przecież zainwestować w zdolności ofensywne i defensywne 🙂

ISU-152

tanks13-02

Czasem SU-100 to za mało… Na takie sytuacje radzieckie fabryki wyprodukowały ISU-152.

Prawda, ma mniej ataku, ale kiedy taki atak przebije pancerz to przeciwnik zaczyna się pocić. Big Gun (Duże Działo) to na razie unikatowa zdolność ISU-152 i może ona być języczkiem u wagi w wielu bitwach. Za takie usprawnienie inni muszą płacić grube punkty – tu jest ono w standardzie. Inicjatywa oczywiście nie porywająca, ale działa tu podobny casus jak w przypadku SU-100 – tego pojazdu też trzeba się bać szczególnie, że de facto każde pierwsze trafienie to trafienie krytyczne.

32 punkty to cena niemała, ale sama zdolność w ramach ulepszeń warta jest 3 punktów no i nie zajmuje miejsca na załogę 😉

M-10 lend lease

tank-m10lendleaseTo natomiast nowość jakiej Rosjanie dorobią się wraz z drugą falą nowości do TANKSów. Pancerz papierowy, ale za to mamy niezłą siłę ognia oraz bardzo wysoką jak na Sowietów inicjatywę.

W taki pojazd warto inwestować punkty w ulepszenia dotyczące inicjatywy, bo bez tego ten niszczyciel czołgów długo na polu bitwy nie pożyje. Jeśli damy mu wysoką inicjatywę i Koordynatora Radiowego to nawet SU-100 może zacząć pierwsze oddawać strzały 😉

Niemniej ze względu na niewielką żywotność i brak zasad specjalnych amerykańskich niszczycieli czołgów nie polecałbym wystawianie M-10 do pojedynków przeciw więcej niż jednemu przeciwnikowi.

A może tak parę rozpisek na dobry początek?

Takich dwóch jak nas trzech to nie ma ani jednego

T-34/85 - 25pkt
+ Extra Ammunition - 3pkt
+ Racing Driver - 2pkt

T-34/85 - 25pkt
+ Arrowhead shoot - 1pkt
+ Cunning Commander - 1pkt

T-34/85 - 25pkt
+ Vasily Krysov - 6pkt
+ Bloodthirsty Gunner - 3pkt
+ Precise Loader - 4pkt
+ Precise Commander - 4pkt
+ Arrowhead shoot - 1pkt

Inicjatywa w ruchu i szybka walka na bliski dystans to podstawa tego plutonu czołgów. Jak widać, niemal całkowicie nie ma walki o inicjatywę w strzelaniu – tu chodzi o to by strzelać się z tym z kim się chcę, nie wtedy kiedy się chcę.

Oczywiście główne skrzypce będzie tu grał czołg Vasily’a Krysov’a – przy dobrych wiatrach wystrzeli aż 8 kostek ataku w jednym strzale. To potężne uderzenie. Pozostałe czołgi stanowią jedynie wsparcie, ale każdy z nich ma coś czym można ugryźć przeciwnika.

Oczywiście są i minusy – dużo amunicji oznacza, że czołgi są podatne na trafienie krytyczne związane z uderzeniem w magazyn amunicji, ale przy jak najszybszym ruchu do przodu (wszędzie prędkość 3) można mieć nadzieję, że do poważnych uszkodzeń.

Ilość ponad jakość

T-34 - 18pkt
+ Racing Driver - 2pkt

T-34 - 18pkt
+ Racing Driver - 2pkt

T-34 - 18pkt
+ Racing Driver - 2pkt

T-34 - 18pkt
+ Racing Driver - 2pkt

T-34 - 18pkt
+ Racing Driver - 2pk

Założenie proste jak konstrukcja cepa – jest nas dużo i mamy przyzwoitą inicjatywę w ruchu. Szybcy i wściekli – szybko na dojeździe umkną przed wrogiem, a jak już podjadą na bliski dystans to wściekle zaatakują 🙂

Podtoczyć działa

T-34/85 - 25pkt
+ Radio Coordinator - 3pkt
+ Hasty Loader - 2pkt
+ Aggressive Commande - 1pkt

SU-100 - 26pkt
+ Camofluage Netting - 4pkt
+ Precise Loader - 4pkt

ISU-152 - 32pkt
+ Concrete Armour - 3pkt

To rozpiska zdecydowanie defensywna – z założenia T-34/85 ma krążyć wokół stacjonarnych dział samobieżnych, które mają mordować wroga. Silny nacisk postawiono tu na obronę SU i ISU oraz na inicjatywę w strzelaniu, którą w razie potrzeby może otrzymać też któreś działo dzięki Koordynatorowi Radiowemu.

Naprzód, Towarzysze, po zwycięstwo!!!

Na tym kończymy pierwszy artykuł poświęcony armiom do TANKS. Jeśli chcesz grać Sowietami to czeka Cię masa frajdy, ale i parę wyzwań taktycznych (ach, ta inicjatywa…). Życzę Wam wszystkim dużo sukcesów na polu bitwy, bo wiecie… jak nie… to…

467cf956e94e897fa6802558610ff081

 

Do zobaczenia na polu bitwy

Kubbek

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Dla początkujących, TANKS. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „TANKS i Ty – Sowieci

  1. MiSiO pisze:

    Świetnie się czytało. Dzięki. Sowieci mają potworną siłę ognia. Pod tym względem najlepsza armia.

    Widzę, że rozpiski robione były w jakimś programie do ich budowy. Można wiedzieć jaki to program?

  2. admin pisze:

    Rozpiski były ręcznie pisane – po prostu strona pozwala na zamieszczanie tekstu w takim specjalnym stylu co pozwoliło na uwydatnienie rozpisek.

    Taki sposób prezentacji zapewne na naszej stronie stanie się standardem puki ktoś nie stworzy jakiegoś dedykowanego systemu

  3. Krecik pisze:

    Właśnie buduję swoją ekipę Sowietów i przez to ten artykuł bardzo miło mi się czytało.
    Póki co nie mam kompletnie doświadczenia w tej grze, ale czas pokaże, na co stać Sowietów pod moją komendą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *