Avanti! – siły włoskie na okres Mid

Włosi – dziś omawiamy kompleksowo temat armii włoskiej na okres Mid w Flames of War. Jednostki, podręcznik, karty dowodzenia itp. itd. Ten artykuł to jednocześnie i recenzja produktu i opis armii więc trzymajcie swoją lasagne, ukłońcie się Don Vitto i jedziemy z koksem 🙂

Avanti-Italian-Forces-In-North-America

Włosi jako uczestnik II wojny światowej nie są w kulturze popularnej przedstawiani najlepiej – to fakt. Nawet ktoś obeznany z historią wojny stwierdzi, że przeciętny włoski dowódca był zbyt pewny siebie, zadzierał nosa i miał za wielkie ambicje (czyli każdy z nich był gdzieś z pół drogi między Mussolinim a kapitanem Bertorellim z “Allo Allo”). Z kolei przeciętny żołnierz w wyobrażeniu ludzi był niechętny walce i chciał wrócić do domu (ach Ci Włosi z “Jak rozpętałem II wojnę światową).

iJGgdTTH_400x400

My jednak wyrzucamy przyzwyczajenia za okno 🙂

Bolognese – podręcznik

Parę słów o podręczniku “Avanti”, który opisuje siły włoskie w czasie walk w Afryce Północnej. Podobnie jak “Afrika Korps” oraz “El-Alamein” jest to niewielka pozycja – 48 stron w twardej oprawie. Jako zwolennik traktowania książek jako elementu estetycznego, a nie tylko narzędzia niezbyt cieszy mnie objętość tej pozycji. Z drugiej jednak strony taki format stanowi idealną pozycją do wzięcia ze sobą na turniej (ba, forma A4 pozwoli nawet na przeniesienie swojej armii na powierzchni książki).

Książkę da się podzielić na:

  • 12 stron elementów historycznych – jestem pod dużym wrażeniem map oraz grafik: bardzo czytelnie przedstawia się tu specyfikę kolejnych bitew oraz wykorzystania poszczególnych broni

  • 24 stron opisu jednostek włoskich

  • 5 stron opisu jednostek niemieckich – bardzo miły ukłon w stronę graczy, nie trzeba kupować “Afrika Korps” by móc korzystać z jednostek sojuszniczych

  • 6 stron poświęconych części hobbystycznej – tu również wydaje mi się, że jest duża poprawa jakościowa, zwłaszcza w kwestii malowania pojazdów

Ogólnie jeśli odpowiada Wam format podręcznika “turniejowego”, a nie solidnego tomiska do czytania to na pewno “Avanti” Wam się spodoba. Cena 56zł za taki podręcznik wydaje się dość rozsądna.

Capture3

Carbonara – zasady specjalne Włochów

Zacznijmy od uniwersalnych zasad charakteryzujących Włochów na okres Mid.

Włosi generalnie trafiani są bazowo na 4+, ale ich wyszkolenie również jest na poziomie 4+ – są zatem gdzieś w pół drogi między starym wyszkoleniem trained a weteran (przy czym bliżej im do weteranów). Dysponują również zasadami Avanti oraz Determined – poprawiającą one ich zdolność do korzystania z rozkazu Follow Me! Oraz do odpinnowania się/odbailowania się.

W tym momencie zaczyna być interesująco, bo włoskie czołgi mają także zasadę Protected Ammo również poprawiającą ich odbailowywanie się. Mamy zatem pojazdy, które bez żadnych dodatkowych modyfikatorów powrócą do walki po pomyślnym rzucie na 2+!!!

Surprised-Koala

Tak, dobrze, dobrze… Większość włoskich czołgów to nie są pojazdy najwyższej klasy, ale perspektywa konieczności zabijania każdego jednego pojazdu, bo z dużym prawdopodobieństwem na bailu za chwilę wróci on do obiegu jest mocno przerażająca i wyklucza walkę z włoskimi pojazdami na zasadzie “wbiję im break’a i z Bożą pomocą wróg da nogę”.

Włosi mają także specyficzny dla siebie bonus – zgodnie z zasadą 8 Milionów Bagnetów jest szansa, że na rzucie na 5+ dostaniemy jednostkę o lepszych parametrach. Nie jest to wielka zmiana (bo np. dostajemy lepszy Follow Me! itp.; ewentualnie lepsze skill ogólnie), ale jak to mówią: “darowanemu dostawcy pizzy w zęby się nie zagląda”. Zatem polepszenie parametrów traktowałbym jako miły dodatek, a nie być albo nie być dla danej jednostki.

8MB

Frutti di Mare – jednostki włoskie, czołgi

Włosi mają dostęp do 3 typów kompanii:

  • kompanii pancernej

  • kompani broni ciężkich piechoty oraz

  • kompanii piechoty

    Avanti-Force-diagram1

Włoskie siły pancerne pod względem sprzętu… nie porywają…

Avanti-Force-diagram3

Podstawowymi pojazdami pancernymi są M14/41 oraz działo samobieżne Semovente – AT odpowiednio 6 oraz 8, a więc nie dużo. Sytuację względnie ratuje możliwość używania amunicji HEAT, która pozwala lepiej razić wroga z dystansu. Nadal jednak to nie jest jakieś super ulepszenie zwłaszcza, że pancerz tych pojazdów jest również dość przeciętny. Gdy jednak weźmiemy pod uwagę włoskie zasady specjalne (remount po bailu na 2+) oraz trafianie Włochów na 4+ to okarze się, że otrzymujemy bardzo dobry pododdział pancerny – tak, to nadal jest Dawid pośród Goliatów, ale ten Dawid dostaje przynajmniej procę do walki.

Oddzielną sprawą jest liczebność jednostek i ich przeznaczenie. 5 M14/41 to raptem 12pkt, które jest w stanie przygnieść każdą piechotę w polu dzięki oszałamiającej liczbie 30 strzałów z karabinów maszynowych (po 6 strzałów na pojazd). Jeśli dopisze nam szczęście to pluton też złapie bazowy skill na 3+ co uczyni z niego też przyzwoitą jednostkę do szturmu. Tak więc może M14/41 nie jest najlepszym pojazdem do walki z innymi czołgami, ale na pewno zdominuje okoliczną piechotę.

carro-armato-m14-40-italian-tank

Działo samobieżna Semovente jest de facto przeciwieństwem M14/41 – z lepszym pancerzem i potężniejszym działem jest w stanie nawiązać walkę z wrogimi czołgami, ale z uwagi na nie bycie czołgiem oraz jeden karabin maszynowy słabo radzi sobie z wrogą piechotą na krótkim dystansie. Semovente ma jednak dwa asy w rękawie:

  • można ich kupić oszałamiającą ilość 6 sztuk w plutonie (za łącznie 24pkt) – to na prawdę potężną siła, którą możemy wstawić do rezerw czy zasadzki, która może zaskoczyć i wyeliminować największe nawet zagrożenie

  • Semovente mogą prowadzić ostrzał artyleryjski – a pamiętajcie, że można ich wziąć 6 sztuk 🙂

Zatem w kwestii sprzętu zmechanizowanego Włosi prezentują spore ilości lekkiego sprzętu, który jednak może odgryzać się przeciwnikowi przy umiejętnym wykorzystaniu swoich zdolności. Jak się mają Włosi w kwestii jednostek piechoty i artylerii? Cóż, zobaczmy kompanię broni ciężkich oraz kompanię piechoty.

Peperoni – jednostki włoskie, piechota oraz czołgi

Kompania broni ciężkich jest dość specyficzna, bowiem bazowo składa się z niewielkiego liczebnie plutonu piechoty (podobnego do plutonów niemieckiej piechoty) wspartego ckmem oraz karabinem pepanc oraz z pluton dział pepanc 47mm. Dodatkowo do plutonu piechoty można dobrać osobne, plutonowe działko 47mm.

Avanti-Force-diagram5

Taka konfiguracja sprawia, że otrzymujemy jednostkę bardzo dobrą do utrzymywania kontroli nad danym terenem z dużym potencjałem do rażenia wrogiej piechoty oraz przyzwoitymi parametrami do bezpośredniej obrony pepanc. To niestety oznacza, że biorąc pod uwagę niewielką liczebność jednostki skłania ona do grania defensywnego.

Dużo lepszą opcją do prowadzenia działań ofensywnych jest kompania piechoty, której podstawowe plutony mogą mieć po 9 podstawek i dysponują wsparciem moździerzy 81mm oraz 45mm. Zwłaszcza te ostatnie są w ramach swojego plutonu bardzo interesujące – 5pkt, 3 duże podstawki z czego gdy się nie ruszają mają po 6 strzałów każda! Fakt, firepower to raptem 5+, ale nadal ma to potencjał by poradzić sobie z wszelkimi gniazdami ckmów czy dział pepanc.

Avanti-Force-diagram4

Neapolitana – jednostki wsparcia dywizyjnego oraz sojusznicy

Oczywiście nie samymi jednostkami bazowymi człowiek żyje – jest i wsparcie dywizyjne. Prym wiodą tu plutony saperów, którzy biją wroga zawsze na 3+, jest ich sporo oraz mają w plutonie dostęp tak do miotaczy ognia jak i lekkich moździerzy (tym razem jednak pojedynczych, na małych podstawkach). Dodatkowo zdają oni morale na 3+ – moim zdaniem bardzo solidna opcja.

W kategoriach zwiadu mamy samochody pancerne oraz lekkie czołgi – osobiście skłaniam się ku czołgom, bo można ich mieć aż 5 sztuk w plutonie i mają lepsze właściwości ruchu przełajowego oraz lepszy pancerz, ale mają dwa sloty na zwiad nic nie stoi na przeszkodzie by brać obie opcje.

Artyleria holowana oraz lotnictwo i pluton pelot to raczej nic nadzwyczajnego, ale wypada zatrzymać się przy armatach na grubego zwierza czyli Lancia 90mm oraz niemieckiej 88ce w służbie włoskiej. Obie jednostki kosztują tyle samo i mają takie same statystyki. Co prawda jakoś nie znalazłem wyjaśnienia zasady Gigantic, ale wnioskuję, że jest ona taka sama jak Large Gun. Która broń jest zatem lepsza?

Wszystko sprowadza się do tego jak chcemy wykorzystywać jednostki – moim zdaniem 88ka lepiej nadaje się do gry defensywnej: możliwość dodatkowej ochrony po okopaniu się sprzyja defensywie. Z drugiej strony 90mm on Lancia pozwala na bardziej ryzykowną, ale i agresywniejszą grę, bo można wykonywać różnorakie rozkazy, zwłaszcza Blitz.

Na koniec mamy jednostki niemieckich sojuszników – mamy tu dostęp do czołgów Panzer III i IV, plutonu niemieckiej piechoty oraz plutonu Paków38. Zwłaszcza te ostatnie mogą być bardzo atrakcyjne dla Włochów dzięki swojemu wysokiemu wskaźnikowi pepanc.

535DCF4F

Capriciosa – karty dla Włochów

Jeśli mówimy o okresie Mid to nie można nie powiedzieć o słowa o karta dowodzenia dla Włochów. Wcześniej patrzyłem na Command Cards dla Niemców oraz Brytyjczyków i sądzę, że tu Battlefront przyłożył się nieco bardziej do pracy.

e09

Włoski dowódca popełnia samobójstwo po uświadomieniu sobie, że na turniej nie zabrał kluczowych kart…

Chodzi mi głównie o to, że jest mniej kart uniwersalnych – takich które znajdziemy w każdym zestawie jak np. Fortyfikowanie Budynku. Warto też zauważyć, że karty wykraczają poza afrykański teatr walk, bowiem wielokrotnie natrafiamy na odniesienia do walk Włochów na froncie wschodnim. Otrzymamy zatem kompanię Czarnych Koszul, słabo wyszkolone jednostki włoskie, kompanię motocyklową, szwadron lekkich czołgów, kompanię saperów itp. itd.

Nie będę opisywał tu wszystkich kart, ale przedstawię Wam kilka które zwróciły moją szczególną uwagę:

  • Pietro Bruno – upgrade dla plutonu M14/41 – 3 pkt, automatycznie dostajemy lepsze parametry, Last Stand na 2+, trafienia z dowódczego czołgu na bliskim dystansie liczą się jako uderzenia w boczny pancerz – czego tu nie lubić, sam Last Stand na 2+ wart jest extra punktów, a dodatkowo dostajemy jeszcze możliwość zagrożenia wrogim czołgom, których pancerz boczny jest… nieszczególny (np. niemieckim)

  • I always hit my target – upgrade dla Semovente – 1pkt, jednostki trafiane przez dowódczy Semovente muszą przerzucać udane rzuty obronne – super tanie ulepszenie dla plutonu, moim zdaniem ulepszenie obowiązkowe

    Capture

  • Tactical Brilliance – upgrade dla Semovente – 2pkt, automatycznie dostajemy lepsze parametry i zasadę Scout – dobre uzupełnienie dla plutonu dział samobieżnych, które jednak z pancerzem 4 są dość podatne na ogień wroga

  • Heroism – ogólny upgrade – 4pkt, na 4+ dicardujesz tą kartę po tym jak dowódca plutonu poległ by dać plutonowi wszystkie testy morale na 2+ – wielki powrót zasady Włochów z 3 Edycji FoW, trochę kosztowne ulepszenie, ale wielokrotnie może ocalić tyłek

    Capture1

Fortunatissimo per verita! – podsumowanie

Przyznam szczerze, że Włosi mocno mnie zaintrygowali jako armia. Kiedy myślę o tej armii nieodparcie kojarzy mi się ona motywem z takich filmów jak „Potężne Kaczory” czy „Zemsta Frajerów” – mamy oto drużynę, która nie porywa, ma kiepski sprzęt i ogólnie nie jest pierwszym wyborem większości, ale drzemie w nich potencjał do bycia wielkimi.

Dodatkowo, biorąc pod uwagę fakt, że swego czasu zaopatrzyłem się w kilka zestawów piechoty włoskiej i nadal czekają one na złożenie… Może czas się zaopatrzyć w parę dział i kilka czołgów 😀

Capture2

Redakcja chciałaby serdecznie podziękować firmie Battefront za 
udostępnienie zestawu na potrzeby pracy recenzenckiej.

Kubbek

Ten wpis został opublikowany w kategorii Opisy armii, Recenzje. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *